De Belgische gezondheidszorg: “Veel uitdagingen en nog veel meer gedrevenheid”.

De Belgische gezondheidszorg: “Veel uitdagingen en nog veel meer gedrevenheid”.

18 juli 2019

Ons zorgsysteem ligt onder vuur. Terecht. Je zou het kunnen samenvatten als: er is een chronisch gebrek aan tijd. Tijd om afstand te nemen, tijd om te leiden en managen, tijd voor onderzoek, vooral: tijd voor de patiënt. Dat is het gevolg van een aantal dilemma’s.

Enerzijds willen velen een beter werk-privé evenwicht, anderzijds neemt de intensiteit tijdens de werktijd toe. Enerzijds stijgt de kost van de gezondheidszorg, anderzijds blijft het beschikbare budget beperkt. Enerzijds zijn er steeds meer processen en procedures, anderzijds is er meer aandacht nodig voor de mens in de zorg. Enerzijds neemt de zorgvraag toe, anderzijds is er een tekort aan zorgverleners. Dat alles leidt tot hogere werkdruk: er moet meer in minder tijd. Bijna iedereen werkzaam in de gezondheidszorg ervaart dat aan den lijve en de patiënt is er het eerste en grootste slachtoffer van. De menselijke tijd moet daarom worden geherwaardeerd.

“Wil tot verbetering”

Er is één grote geruststellende vaststelling: er bestaat een enorme wil en gedrevenheid om de zorg te verbeteren. Dat merkte ik weer overduidelijk toen ik onlangs in Amsterdam via de ‘UZ Brussel Leadership Academy’ gedurende twee dagen een 20-tal alumni van de opleiding ‘Managing Health Care Delivery’ in Harvard samenbracht om van gedachten te wisselen over het thema ‘Disrupting Healthcare Outcomes & Value Creation by Technology & Human Leadership’.

De uitwisseling van visies tussen de aanwezigen van overal ter wereld met autoriteiten onder meer uit de Verenigde staten, Europa en Azië stelde mij gerust. Het is waar dat iedereen in de zorg een stuk zijn eigen vak zal moeten overstijgen. Dat een arts vandaag ook meer een manager hoort te zijn. Dat leiderschap steeds belangrijker wordt. Dat er nog financiële middelen inefficiënt worden gebruikt. Dat technologie als middel niet verward mag worden met het gebruik ervan als doel. Dat we nooit – maar dan ook nooit – de patiënt uit het oog mogen verliezen. Hij is de belangrijkste partner bij alles wat we doen.

Eenvoudig is het niet. Maar ik reed vanuit Amsterdam met een goed gevoel terug naar Brussel. We komen er wel.

Ik twijfel er niet aan dat dit ook aan bod komt op het symposium over de relatie patiënt-zorgverlener op 1 oktober.

Op de foto: prof. Paul Verdin, Solvay Business School Brussels (ULB) & Berlin School of Creative Leadership, tijdens de bijeenkomst van de ‘UZ Brussel Leadership Academy’ in Amsterdam

Elk blogbericht op ‘UZ Brussel blogt’ weerspiegelt enkel de mening van de respectievelijke auteur.

Prof. dr. Jan Gutermuth Prof. dr. Jan Gutermuth
Prof. dr. Jan Gutermuth
Diensthoofd Dermatologie
Prof. dr. Jan Gutermuth is sinds 2013 hoofd van de dienst dermatologie en mede-oprichter van het ‘Centrum voor inflammatoire ziektes’ van het UZ Brussel. Hij studeerde geneeskunde in Brussel en Mainz (Duitsland) en volgde opleidingen in dematologie en allergologie aan de ‘Charité University Hospital Berlin’ en de ‘Technische Universität München’. Hij was ‘Research fellow’ aan het Duitse ‘National Center for Environment and Health’ en het Amerikaanse ‘National Cancer Center/ National Institutes of Health/ Bethesda’. In zijn klinisch en wetenschappelijk werk focust hij op immuun-gemedieerde huidziekten. Onlangs volgde hij een opleiding in ‘Healthcare Management’ aan de ‘Harvard Business School’ en richtte hij de nieuwe onderzoeksgroep ‘Evidence-based healthcare management in dermatology’ op. Hij is bestuurslid van meerdere nationale en internationale organisaties op het terrein van de dermatologie.

Respect zit verweven in het DNA van het UZ Brussel. Daarom staat respect ook centraal bij het reageren op nieuws- of blogberichten. We kennen graag uw graag mening en staan open voor suggesties of vragen, maar vragen wel om een aantal simpele regels in acht te nemen. Alleen reacties die de regels respecteren, worden goedgekeurd en gepubliceerd.