Basisprincipes

Wat is ‘deconnectie’?

Deconnectie is ‘het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werkuren’. Digitale prikkels zijn er vandaag de klok rond: meldingen op je smartphone, oproepen op je DECT-toestel tijdens die belangrijke vergadering, ondertussen nog wat e-mailnotificaties en pop-up chats vanuit Teams of Skype, … De verschillende vormen van digitale communicatie nemen elke dag exponentieel toe en we raken voortdurend overprikkeld. Meer afstand nemen van deze constante digitale prikkels is dus meer dan ooit een noodzaak geworden. 

Het UZ Brussel beleid rond deconnectie

In de recentste Arbeidsdeal bepaalde de Federale overheid dat ondernemingen met minstens 20 werknemers, dus ook het UZ Brussel, afspraken over het recht op deconnectie moeten vastleggen op organisatieniveau. In overleg met de sociale partners en in afwachting van een mogelijk sectoraal akkoord, heeft ons ziekenhuis afspraken vastgelegd in een beleidsnota die goedgekeurd werd op de Ondernemingsraad.

De basisprincipes 

  • Neem minstens eenmaal per jaar vakantie op in een langere en aaneensluitende periode om deconnectie te bevorderen;
     
  • Wanneer je e-mail systematisch gebruikt in de uitoefening van je job, stel dan altijd een afwezigheidsboodschap in tijdens je vakantieperiode. 
     
  • Voorzie bij terugkeer na verlof voldoende tijd om achterstallige mails te behandelen. Bespreek waar nodig met je leidinggevende of collega’s wat daarvoor een realistische tijdsindeling is binnen jullie team/dienst.
     
  • Het UZ Brussel verwacht niet dat je bereikbaar bent (bv. telefonisch, e-mailverkeer, social media of andere vormen van elektronische berichtgeving) tijdens de vakantieperiodes, inactiviteitsdagen of buiten de werkuren
     
  • Tijdens de vakantieperiodes, inactiviteitsdagen of buiten de werkuren raden we jou ten zeerste aan om de verschillende vormen van elektronische berichtgeving uit te schakelen, zodat je goed en volledig kan deconnecteren.
     
  • Het ziekenhuis staat niet achter het gebruik van social media apps, zoals Whatsapp en Messenger binnen een professionele context. Het zijn immers kanalen die in de privétijd minder makkelijk te negeren zijn. Informatie rond beleid, gewijzigde afspraken, wijzigingen en wissels in uurroosters en andere werkgerelateerde communicaties verlopen niet via deze kanalen, maar bij voorkeur via mail, telefonisch, mondeling of via de door het UZ Brussel ondersteunde professionele platformen Microsoft Teams of Skype for Business.
     
  • Je hebt als werknemer van ons ziekenhuis het recht om geen deel uit te maken van groepen op sociale media (zoals bv. Whatsapp, Facebook, LinkedIn, Messenger of Instagram) die werkgerelateerd zijn.
     
  • De afspraken rond telewerken werden vastgelegd in de ‘CAO Telewerken UZ Brussel’ van 01/09/2020. We verwijzen expliciet naar Hoofdstuk XII voor de afspraken m.b.t. het recht op deconnectie.


Uitzonderlijke situaties

We willen leidinggevenden én medewerkers vragen deze afspraken zover mogelijk te respecteren, maar zijn ons bewust dat door de specifieke aard en organisatie van de activiteiten van onze organisatie uitzonderingen nodig zijn. 

De uitzonderingen op deze richtlijnen dienen daarom beperkt te worden tot situaties waarbij:

  • De continuïteit van de werking van het ziekenhuis in het gedrang komt;
  • Momenten waarop sentinel events en/of activering van het rampenplan zich voordoen.