Tips deconnectie buiten de werktijd

Hierbij enkele praktische tips & tricks om te vermijden dat je tijdens je afwezigheid toch verbonden blijft met je werk(stress).

1.    Neem voldoende deconnectie-tijd

Vakantie is de ideale periode om de spreekwoordelijke stekker ononderbroken én gedurende een lange uit het stopcontact te halen. Dus even mentaal en fysiek niet bezig zijn met je werk, je patiënten, je collega’s en de dagelijkse bekommernissen op de werkvloer. Even tijd maken voor familie en vrienden, hobbies, momenten van verbinding, plezier en ontspanning. Je tijd en lichaam even de tijd geven om te ontkoppelen van stressvolle momenten en de waan van de dag. Neem daarom zeker eenmaal per jaar vakantie voor een langere en aansluitende periode.

2.    Voorzie een back-up

Bij welke collega(’s) kan men terecht tijdens je vakantie? Kan je jouw mails of telefoonoproepen doorschakelen? Wat is de permanentieregeling voor dringende vragen? Maak daarover vooraf steeds goede afspraken en communiceer ze ook intern en waar nodig ook extern, bijvoorbeeld via je afwezigheidsbericht in Outlook of op je voice mail. Zo vermijd je dat je tijdens vakantie gestoord wordt.

3.    Stel een afwezigheidsbericht in voor je mailbox

Niets vervelender voor je contactpersonen dan wekenlang wachten op een mail, niet wetend dat je weg bent. Een afwezigheidsbericht kan je op voorhand opstellen en in de instellingen voorzien dat het in een welbepaalde periode actief wordt. Zo vermijd je dat je het in volle vakantiestemming vergeet aan te zetten.
Wees ook voldoende duidelijk voor diegenen die je trachten te bereiken. Vermeld in het bericht:

  • van/tot wanneer je met vakantie bent,
  • of je je mails al dan niet gaat nakijken, en
  • een andere contactpersoon of mailgroep voor dringende vragen (die back-up dus)


4.    Kondig je vakantie (ruim) op voorhand aan

Is deze situatie herkenbaar: enkele minuten vóór je alles voor meerdere weken afsluit krijg je nog een mail binnen van een collega (of nog erger, je baas) met een dringende vraag. Had die daar niet eerder mee kunnen afkomen? 
Je gaat natuurlijk niet alle dergelijke voorvallen kunnen vermijden, maar het helpt al wanneer je je afwezigheid vooraf aankondigt door bv. in je elektronische handtekening aan te geven: "Ik ben vanaf x met vakantie" of het op overlegmomenten met collega’s enkele dagen (of weken) op voorhand aan te kondigen. 

5.    Hou ‘blokken’ in je agenda vrij net vóór en net na je vakantie om bij te werken

Voorzie in de laatste uren vóór je vakantie voldoende tijd om je lopende zaken af te sluiten of over te dragen, zodat je met een gerust hart op vakantie kunt vertrekken. Aanvaard dus indien enigszins mogelijk geen overlegmomenten tijdens deze laatste uurtjes; je gaat er toch geen gevolg meer aan kunnen geven, net als de mails die ‘last minute’ nog je mailbox zijn binnengeglipt. 

Voorzie ook bij terugkeer tijd om je wildgroei van binnengekomen mails bij te trimmen, idealiter een halve dag. Je kunt zelfs op voorhand in je afwezigheidsbericht die eerste terugkomdag (op zijn minst voor mailberichten van buiten het ziekenhuis) ook nog meegeven als "nog afwezig": dit verkleint de kans dat je tijdens dit administratief opruimwerk constant gestoord wordt met telefoontjes van je contactpersonen die vol ongeduld hebben gewacht op het vreugdevolle moment van je terugkeer. Bespreek wel in team of met je leidinggevende wat binnen jouw specifieke werkomgeving nodig en haalbaar is.


Dus, wil je ten volle genieten van je welverdiende vakantie? Bereid die dan ook op het werk goed voor.